همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.


جدیت کنید کارهایتان برای خدا و قیامتان لله باشد

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

اعظكم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی

 کار برای خدا یعنی چه؟

کاری که برای خدا باشد توسط کننده آن اظهار نمی شود:

شهید حسین خرازی:

اگر کار برای خداست، گفتنش برای چیست.

كار برای خدا و برای خدا كار كردن با هم متفاوت هستند.

شهید آوینی:

کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید. تفاوتش فقط همین قدر است که ممکن است حسین در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا…!

برای اینكه بتوانیم برای خدا باشیم، باید از داشته ها و تعلقات دنیوی مان بگذریم. و برای ترك تعلقات و رسیدن به رضای الهی باید همیشه دلمان و وجودمان و همه چیزمان با خدا باشد و هر لحظه با یاد او باشیم.

شهید همت:

برای این كه خدا لطفش و رحمتش و آمرزشش شامل حال ما بشود و برای این كه از همه چیزمان بگذریم باید شبانه روز دلمان و وجودمان و همه چیزمان با خدا باشد، این قدر پاك باشیم كه خداوند از ما راضی باشد.

كسی كه برای رضای خدا كار می كند هرگز شكست نمی خورد چراكه پیروزی در درون رضای خدا نهفته است و كسی كه هدفش رضای خداست فقط به فكر انجام وظیفه است. نتیجه هر چه باشد.

امام خمینی:

اگر کار برای خدا باشد که شکست ندارد.

شهید همت:

...و همه چیز (باید) برای رضای خدا باشد كه اگر شد پیروزی درونش است چه بكشیم چه كشته بشویم. اگر این چنین باشیم پیروزیم، و هیچ ناراحتی نداریم و شكست برای ما معنا ندارد.

كسی كه برای رضای خدا كار می كند هر گز مغبون و متضرر نمی شود چرا كه برای كسی كار می كند كه سریع الحساب است و ذره ای از عمل خیر هم از چشمش نمی افتد و یا مثل انسان ها دچار فراموشی نمی شود. برعكس انسانها كه....

آیت الله حكیم همیشه می گفتند : « برای خدا کار کنید ، اگر برای انسان ها کار می کنید ، بدانید که انسان از نسیان خلق شده است و فراموش خواهد کرد . پس برای خدا کار کنید و هر قدمی برمی دارید برای خدا باشد تا مغبون نشوید » .

كسی كه برای رضوان الهی عملی انجام می دهد نباید هیچ چشم داشت و توقعی از مردم  برای تشكر و قدردانی و... داشته باشد.

امام خمینی:

اگر این راه را برای خدا می روید، اگر این طریق را برای خدا طی می کنید، افسرده نباشید از این که به شما اعتنا نمی شود؛ خداوند به شما عنایت دارد. کوشش کنید که راه برای خدا باشد، کوشش کنید که چشمتان را از مخلوق، از ما سوای خدا ببندید. توجه تان به این نباشد که اگر خدمتی برای خدا می کنید، دیگران پیش شما بیایند تواضع کنند.

فردی كه در جهت رضای خداوند كار می كند و به فكر رضای خداست، باید تسلیم مشیت الهی باشد، چه سخت و چه آسان. بلكه تمام سختی ها و مشكلات برایش چون عسل شیرین باشد.

امام راحل:

عمده، مشیت خداوند است که هرچه او بخواهد، همان، خوب است و چون عسل شیرین و باید با آغوش باز، پذیرای آنچه او می‌خواهد باشیم و از هیچ چیز نگران نباشید.

یا جمله حضرت زینب سلام الله علیها در خطبه معروفشان(بعد از واقعه عاشورا) كه فرمودند: ما رایت الا جمیلا!

شخصی كه در جهت قرب خدا عمل می كند، افسرده نمی شود، نمی ترسد، شك نمی كند، مایوس نمی شود، متزلزل و خسته هم نمی گردد.

امام خامنه ای:

  پیروزى جزو نعمتهاى خداست و امام به پیروزى علاقه مند بود نه این كه علاقه مند نبود یا بى رغبت بود اما آنچه او را به سوى آن هدفها پیش ‍ مى برد، تكلیف و عمل به وظیفه ى الهى بود؛ براى خدا حركت كردن بود. چون انگیزه ى او این بود، لذا نمى ترسید؛ شك نمى كرد؛ ماءیوس نمى شد؛ مغرور نمى شد؛ متزلزل و خسته هم نمى شد. اینها خاصیت عمل به تكلیف و عمل براى خداست .

چنین كسی اعتماد به نفس و اطمینان بالایی دارد و همین پشتوانه باعث قدرت و استقامت بالای او در برخورد با مسائل شده و لذا پیروز می گردد.

حضرت امام خمینی:

اگر قیام برای خدا باشد، پشتوانه خدا باشد، یك طمأنینه ای در نفس پیدا می شود كه دیگر شكست توی آن نیست؛ یك حالت نفسانی در انسان پیدا می شود برای اینكه به یك قدرت لایزال متصل شده است.

كار برای خدا یعنی صفا و خلوص و اخلاص داشتن و گذشتن از منافع مادی و شخصی.

امام خامنه ای:

انقلاب ما كه پیروز شد، به بركت صفا و خلوص و اخلاص و كار برای خدا و بلند شدن از سر منافع مادی و شخصی بود.

كار برای خدا یعنی نیت اعمال كه روح آن هاست متفاوت می شود اگرچه ممكن است شكل و ظاهر آن فرقی نكند.

امام خامنه ای:

در اسلام ، به جهت كار خیلی توجه شده است . مثلاً‌ در عبادات می گویند : باید قصد قربت كرد. قصد قربت ، یعنی همان جهت گیری و این كه انسان كار را برای خدا انجام دهد و در جهت رضای الهی باشد. شاید ظاهر و شكل مادی كار ، خیلی هم فرق نكند. روح كار فرق می كند.

انجام كارها برای خدا باعث هدر رفتن زحمات شیطان (و كوتاه شدن دست او از نفوذ و فاسد كردن اعمال) می گردد.

گوینده نامشخص ولی جمله منطقی و به جایی است: برای خدا ازدواج کردن نتیجه اش هدررفتن زحمات شیطان است.

كسی كه برای رضای الهی می خواهد كاری بكند، تعیین تكلیف نمی كند، بلكه دنبال تكلیف وارده در هر لحظه می گردد تاهمان را انجام دهد(هر چه باشد).

گوینده نامشخص ولی جمله منطقی و به جایی است: در محضر حضرت حق سعی کنیم تکلیف خودمان را بفهمیم نه اینکه برای خدا تعیین تکلیف کنیم.

برای انجام كار ها برای خداوند باید ابتدا از ظلمت ها وتاریكی ها بیرون برویم. وادعیه انسان را رد این راه بسیار كمك می كنند.

امام خمینی(ره):

این ادعیه انسان را از این ظلمت بیرون می برد. وقتی كه از این ظلمت بیرون رفت، انسانی میشود كه برای خدا كار می كند ، كار می كند اما برای خدا ، شمشیر می زند برای خدا، مقاتله می كند برای خدا ؛ قیامش برای خداست.نه این است كه ادعیه انسان را از كار باز می دارد.

خداوند به كاری كه برای او باشد بركت می دهد، یعنی كمك كرده، كم ها را بسیار بالا برده و رشد می دهد.

امام خامنه ای:

كار خودتان را جهاد فی‌سبیل‌اللَّه بدانید؛ احساس خستگی نكنید و..... خدای متعال هم بركت خواهد داد. خدای متعال به آن تلاشی، به آن كاری، به آن نیت و عزمی كه در این جهت باشد، حتماً بركت می‌دهد و كمك می‌كند؛ كما اینكه در طول این سی و دو سال تا امروز خدای متعال به ما كمك كرده. بدون اراده‌ی الهی، امكان نداشت یك ملتی بتواند در مقابل استكبار جهانی بایستد.

حتی كارهای خیر و خوب هم ارزششان به خلوص آنها بستگی دارد و در راه خدا حتی به اندازه خردلی هم نباید انحراف نیت داشته باشیم.

آیت الله علم الهدی:

ارزش كار خیر به خلوص نیت و انجام این عمل برای رضای خدا است.

قسمتی از وصیت نامه شهید جمال دشوری:...اینرا بدانید، عمل اگر خالص باشد نتیجه آن پرثمر خواهد بود پس برای تمام موضعگیریها خدا را بیاد آورید و بدانید كه اگر ذره حتی به اندازه خردلی انحراف نیت داشته باشید در روز قیامت جوابی برای خدا نخواهید داشت.

 انسان باید كارهایش را برای رضای خدا انجام دهد تا مستحق پاداش گردد.

آیت الله علم الهدی:

مومن باید زرنگ و باهوش باشد، یعنی هر کاری را برای رضای خدا انجام دهد تا پاداش اخروی شاملش شود.

 در انجام دادن كارها برای خدا یك سری عواملی هستند كه به آنها ضریب می دهند و حتما باید آنها را در نظر گرفت از جمله زمان و مكان و شرایط سیاسی، عاطفی و... وگرنه چه بسا عملی ظاهرا برای خدا باشد اما بی ثمر و نابجا.

حجة الاسلام قرائتی:

…اما كار برای خدا، یك چیزهایی ضریب كار برای خدا را بالا می‌برد. مثلاً آب دادن به تشنه فرق می‌كند با آب دان به سیر. یا آب خنك در تابستان دادن با آب خنك دادن در زمستان فرق می‌كند. زمان فرق می‌كند یكبار جلوی شاه می‌گویی مرگ بر شاه یكوقت می‌روی سر قبر شاه می‌گویی مرگ بر شاه دیگر فایده‌ای ندارد زمان ارزش كار را پائین و بالا می‌برد.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت گلزار شهدا متعلق به «پايگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فكه» می باشد.
عضویت در خبرنامه

پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار به منظور زنده نگه داشتن ارزشها و پاسداری از فرهنگ ایثار و شهادت راه اندازی شده است و به هیچ نهاد، گروه و سازمان وابسته نیست و به صورت کاملا خصوصی اداره می شود.