همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.


ساماندهی و ثبت گلزارهای شهدا و مزار شهدای سراسر کشور

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

ساماندهی و ثبت گلزارهای شهدا و مزار شهدای سراسر کشور در اینترنت

امروزه مزار شهدا و گلزارهای شهدا به یک مکان معنوی و مقدس و میراث فرهنگی تبدیل شده است که می تواند اثرات مفید و قابل ارزشی برای نسل های آینده داشته باشد. بنابراین سنگ مزار شهدا و نوشته‌های روی سنگ مزار شهید به عنوان یک نقشه راه محسوب می شود که این گنجینه های با ارزش در دل مکان هایی به نام گلزار شهدا جای گرفته است.

عکس برداری از تک تک مزار شهدا و گلزار شهدای سراسر کشور و ثبت نقطه‌ای مزارشهدا و گلزار شهدای در گوگل مپ و اینترنت یکی از اهداف مهم پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه می باشد که این امر ضروری و مهم سال هاست که در سایت گلزار شهدا در حال انجام است و هم اکنون نیز با جدیت ادامه دارد و هدف از این اقدام انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های بعدی می باشد و در شرایطی که متاسفانه ارگان های مربوط تا کنون اقدامی در این زمینه نکرده اند ولی پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار حدود سیزده سال است که بار این مسئولیت را به تنهایی به دوش کشیده است و سال هاست که طرح دیدار مجازی مزار شهدا و گلزارهای شهدای سراسر کشور را به اجرا درآورده است تا والدین و خانواده‌های معظم شهدا و علاقه مندان مزار شهدا و گلزار شهدا در اینترنت از آن استفاده نمایند.  

 یکی از نکات اساسی و مهمی که سال هاست موجب جلب رضایت والدین، بستگان و نزدیکان شهدا و همرزمان شهدا یعنی همان رزمندگان سال های دفاع مقدس و دیگر عزیزان مشتاق را فراهم آورده است قسمت سامانه جست و جوی مزار شهدا و روئیت سنگ مزار شهدا بود که حقیقتا نقش مهمی در یافتن شهدای عزیز توسط عزیزان جستجوگر بود که همواره این نکته مورد تأکید قرار گرفته است است به ‌طوری‌ که در خیلی از موارد خانواده‌ محترم شهدا از انتشار متن استخراج گردیده و تایپ شده سنگ نوشته مزار شهید خود که توسط شفیق فکه انتشار یافته است و بحث مطالبات شهدا از نظر معنوی، اجتماعی و فرهنگی و دیگر موارد را از طریق آن سنگ نوشته های مزار شهدا پیگیری می نماید، احساس شادی می کردند و همیشه دعاگوی ما بودند.

مطابق آمارهای گفته شده توسط بنیاد شهید، تعداد 19 هزار و 648 گلزار شهدا وجود دارد که 220 هزار و 871 مزار شهید را شامل می شود. پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق تا کنون بخش اعظم مزار شهدا و گلزارشهدا در سراسر کشور را عکسبرداری و در سایت گلزار شهدا، سامانه جست و جوی مزار شهدا و دانشنامه شهدا و ایثارگران جمهوری اسلامی ایران فضای اینترنت منتشر ساخته است و خوشبختانه از جایگاه خوبی نیز برخوردار است و هر روز با ایده و ابتکاری جدید در پی پر کردن جاهای خالی در این زمینه است. خوب است یادآوری نمایم که پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه دارای بیش 580دامنه اینترنتی است که حدود 300 دامنه آن مرتبط با دفاع مقدس و شهدا و ایثارگران می باشد و از بانک اطلاعاتی (دیتابیس) قوی برخوردار است.

اما آنچه که مهم است، سنگ مزار هر شهید و گلزار شهدای سراسر کشور سالانه زیارتگاه بسیاری از زائران مشتاق است و مقامات داخلی و خارجی در مناسبت‌های مختلف در قالب مراسم‌هایی در گلزار شهدای شهر های مختلف حاضر می‌شوند، ازاین‌رو این سنگ مزار شهدا و گلزارهای شهدا از زمره مکان های مقدس به شمار می آیند و شرایط بی نظیری را فراهم کرده اند. در همین زمینه قابل ذکر است که برخی از گلزارهای شهدا در کشور ما، به لحاظ تعداد مزارهای شهید ظرفیت ثبت شدن در لیست اماکن ملی و جهانی را دارند به‌ عنوان ‌مثال گلزار شهدای تهران واقع در بهشت زهرا سلام الله علیها با تعداد بیش از 30هزار شهید به عنوان یک شهر بی نظیر مطرح است و همچنین برخی از روستاهای کوچک نیز که جمعیتشان بسیار کم است ولی شهیدان زیادی دارند. نمونه مثال گلزار شهدای روستای فردو در استان قم که بالای 114 شهید داده است مقام اول تعداد شهدا را در سطح کشور دارد که به نوبه خود در جهان کم‌نظیر می باشند.

 چقدر خوب بود مسئولین بنیاد شهید سال ها قبل اقدام به ثبت ملی و جهانی گلزار شهدا و مزار شهدا می کردند. به نظر شما آیا نباید مسئولین مربوطه نظر خود را اصلاح فرمایند. البته آنها مدام از ساماندهی گلزار شهدا صحبت می کنند و مدام آمارهایی را می دهند که هنوز صحت آنها تایید نشده است ولی جای سئوال است که آیا مسئولین بنیاد شهید بعد از این همه کارهای برزمین مانده کاری واجب تر از ساماندهی گلزار شهدا و مزار شهدا ندارند که چندی است به صورت سلسله وار در همه جا از آن صحبت به میان می آورند و در عین حالی که عزیزان ایثارگر مشکلات متعدد دارند و داروی مورد نیاز خود را با هزینه شخصی تامین می کنند ولی مسئولین بنیاد شهید صحبت از تخصیص بودجه به مناسبت تخریب و تغییر وضعیت گلزارهای شهدا که به عنوان یک اثر ملی و معنوی مطرح است، می کنند. آیا به نظر شما بهانه عبور یک جانباز ویلچری در گلزار شهدا دلیلی موجه برهم زدن فضای معنوی گلزار شهدا است. در کجای شهرها که مکررا مورد استفاده جانباز ویلچری قرار دارد راه را هموار کرده ایم که حالا تصمیم به ساماندهی گلزار شهدا برای عبور جانباز ویلچری گرفته ایم؟.

 آیا نشان و جایگاه پرچم، استفاده از مصالح بومی و ماندگار، معماری اسلامی و طراحی اسلیمی،  و مدعی فراهم کردن ملزوماتی مانند آب و برق، تعمیر سکوی نشیمن و محوطه‌سازی، تسهیل در رفت‌وآمد و ایجاد رمپ و فضای سبز دلایل موجهی است. آیا جمع کردن صندلی های آهنی که با هزینه خود خانواده ها ساخته شده است و آماده کردن آنها برای فروش کاری شرعی و قانونی و اخلاقی است؟ که حالا صحبت از صندلی نشیمن می شود.

بنابراین معرفی شهدا و گلزار شهدا به‌ عنوان یک نماد مذهبی وظیفه ارگان های ذیربط بوده است که متاسفانه تا کنون در این زمینه کاری انجام نداده اند و جدیدا شاهد اوج سخنرانی ها و ارائه طرح و برآورد هزینه های کلان از بعضی بخش های دولتی و خصوصی هستیم که معلوم نیست تا به حال کجا بوده اند و جالب است همه آنها از مسایلی صحبت می کنند و راجع به انجام کارهایی مصاحبه می نمایند که سالهاست انجام شده و قابل دیدن می باشد ولی ظاهرا اهداف آنان اجازه نمی دهد از این کارها نامی به زبان بیاورند. براستی آیا مسئول بنیاد شهید و دیگر عزیزان می دانند که پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه توسط یک جانباز 76 درصد و بی توقع راه اندازی و اداره شده است و تا کنون از امکانات بنیاد هم استفاده نکرده است ولی در حال حاضر نگران ادعاهایی که دیگران برای کارهای از قبل انجام شده می کنند و می خواهند هزینه اضافی به بیت المال وارد نمایند می باشد.

 به کسانی که مدعی کار برای شهدا در شهر و روستا و کشور و فضای مجازی و اینترنت هستند و طرح های چند برگی ارائه نموده و تصمیم به انجام هزینه های کلان دارند عرض می کنم که  باور بفرمایید جواب دادن در روز قیامت نسبت به اسراف و هدر دادن بیت المال سخت است. لطفا باور کنید. تمام ایران متعلق به شهدا است و ما در کشور شهدا و شهر شهدا و کوچه شهدا زندگی می کنیم و همه باید این حقیقت را در نظر داشته باشند. بنده به عنوان یک جانباز76 درصد نگران هستم که عده ای کارهایی که با هزینه شخصی دیگر افراد به صورت خاموش و بی تکبر و توقع انجام شده و در حال اتمام است،  را کپی کرده و طرح های جدید می نویسند و می خواهند تازه کار را شروع کنند و پیشنهاد میلیاردی و برپایی دستگاه های عریض و طویل هم داده اند که بسیار جای تاسف دارد و اینان غافل از این موضوع هستند که وقتی کار انجام شده است و جایگاه خود را دارا می باشد، دیگر چه چیزی می خواهد انجام بگیرد. هر چند طرع های پر طمطراق آنان حکایت از آگاهی آنان از کارهای انجام شده دارد ولی اگر واقعا نمی دانند! ، کمی در اینترنت جست و جو فرمایند تا به حقیقت مطلب پی ببرند. البته اگر صلاح بدانید!؟

در اینجا از حجت اسلام و المسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و ایثارگران که واقعا پی گیر مسایل بر زمین مانده هستند می خواهم که از عزیزان همکار خود بخواهند که نسبت به طرح های ارائه شده تحقیق بیشتری نمایند تا از انجام کارهای موازی و هدر رفتن بیت المال جلوگیری شود. بنده به عنوان یک جانباز خدمت شما بزرگوار معروض می دارم که اکثر مسئولین و کسانی که مدعی دانستن دستور زبان فارسی رعایت ادبیات و جایگاه اسم، صفت، موصوف، و... هم هستند، ولی حتی نام گلزار شهدا را کامل عنوان نمی کنند و فقط می گویند گلزار!؟ و معلوم نیست از کدام گلزار؟ صحبت می کنندً!.

 و یا اینکه اکثرا می گویند گلزار شهدای بهشت زهرا!!!؟؟؟ . این سئوال به صورت جدی مطرح است که براستی گلزار شهدای تهران کجاست و چرا کسی از گلزار شهدای شهر من تهران، نام نمی برد و بنده باید در حسرت و آرزوی جا افتادن نام درست گلزار شهدای تهران بمانم.

 بیاییم با گفتن گلزار شهدای تهران واقع در بهشت زهرا سلام الله علیها حس داشتن هدیه این همه شهید از طرف مردم تهران را به آنان هدیه کنیم. براستی تا کنون چه کسی به این موضوع فکر کرده است که در تهران حتی یک تابلو هم که ما را به طرف گلزارشهدا هدایت نماید نداریم. آیا این موارد نیاز به نگاه ویژه و جدی مسئولین ندارد و جالب است بدانید که در دومین نمایشگاه دیجیتال انقلاب اسلامی با چند مسئول در این زمینه صحبت کرده ام و آنها تایید هم کرده اند و به همراهان خود هم سفارش پی گیری داده اند ولی دریغ از احترام به عهد و وفای خود و... .

در باره این موارد در آینده ای نزدیک بیشتر خواهم نوشت.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت گلزار شهدا متعلق به «پايگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فكه» می باشد.
عضویت در خبرنامه

پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار به منظور زنده نگه داشتن ارزشها و پاسداری از فرهنگ ایثار و شهادت راه اندازی شده است و به هیچ نهاد، گروه و سازمان وابسته نیست و به صورت کاملا خصوصی اداره می شود.