همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.


در باب پاسداشت یاد و نام شهدا و رسیدگی به گلزار شهدا و مزار شهدا

دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

بسم رب الشهدا والصدیقین

حضرت امام خامنه ای رهبر عالیقدر جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیات و تبریک سال جدید و آرزوی سلامتی و طول عمر برای حضرتعالی از خداوند منان

احتراما به استحضار جنابعالی میرساند که در طی روزهای اول تادوازدهم فروردین ماه سال  1394 در زیارتی که از بقاع متبرکه امام زادگان و گلزارهای شهدا در استان گیلان داشتم مراتبی لازم بذکر دیدم که چنانچه صلاح بدانید حضرتعالی دستور و دست خط  رسیدگی سریع و دائمی صادر فرمایید و انجام  این کار ها را مسئولین ذیربط بخواهید.

بر طبق نص کلام خداوند متعال در قران کریم و احادیث نقل شده از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین(ع) و فرمایشات علماء اسلام و حضرت امام راحل (قدس سره شریف)و جنابعالی، در باب پاسداشت یاد و نام شهدا و زیارت قبور شهدا از صدر اسلام تاکنون که در راس آن زیارت قبر عموی بزرگوارتان شهید حضرت حمزه ابن عبدالمطلب(س) میباشد و ذکر " السَّلامُ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدّار" در هنگام مشاهده قبور شهدا جنگ احد و احادیث زیارت مکرر حضرت فاطمه زهرا سلام اله علیه و علامتگذاری قبور جنگ احد، لذا مراتب زیر از نگاه یک بیننده حضورتان جهت صدور دستور مقتضی ایفاد میگردد.

1-در گلزار شهدا شهر خشکبیجار درگوشه جنوب غرب آرامگاه خانوادگی ..........سنگ مزار یادبود شهید ناوبان یکم ............. از پرسنل ناوچه پیکان به اتفاق مزار پدر ، مادر و خواهر وی وجود دارد اما هیچ نشانی از نیروی دریائی ارتش یا بنیاد شهید درب این مکان وجود ندارد و بنده با پرس و جو این آرامگاهها را پیدا کردم.

در گلزار شهدا روستای لات کته سر جاده خشکبیجار – خمام بندر انزلی با وجود بر جاده اصلی بودن، مملو از زباله مواد غذائی می باشد و عدم نظافت در مدخل ورودی گلزار شهدا و روی قبور و وسط آنها علیرغم تاکید اسلام بر النظافت من الایمان و اوصیکم بتقوالله و نظم امرکم، مشاهده می شود. جالب توجه اینکه پارچه تبلیغاتی بزرگ نماینده رشت آقای ............... که عضو کمیسیون گردشگری مجلس نیز هستند درب گلزار شهدا خود نمائی میکرد.

 این عدم رعایت اصول نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE حتی بصورتی (هیئتی ، بومی) را میرساند که مسئولین و مردم محل آموزش داده نشده اند. اصولا هرجا که از دستورات صریح اسلام در باب نظم و نظافت فاصله گرفته ایم محیطی بسیار شلوغ ،مملو از زباله و کثیف و بدون هیچ گونه نشان گذاری برای عزیزترین افراد ملتمان را شاهد بودم در سراسر کشور. 

2-در گلزار شهدا شهر لشت نشاء بر روی سنگ مزار شهید ................. مشخصات عملیات کربلای 5 ، محل شهادت حاج عمران ، تاریخ شهادت 10/6/ 1365 درج شده است. همچنین در گلزار شهدا جانبازان شهر رشت در داخل سالن مزار ناخدا دوم خلبان شهید .............. محل شهادت بوشهر در عملیات طریق القدس در تاریخ 12/2/ 1361  می باشدکه این مشخصات همگی باهم مغایرت دارند و از این دست سنگ مزارهای شهدا در گلزارهای شهدا سراسر کشور بدلیل بی دقتی مسئولین زیاد داریم.

3-در گلزار شهدا شهر انزلی(خیابان مطهری) ، شهر رشت(جانبازان)شهرآستانه اشرفیه(گلزار شهدا بهشت جلالیه ،حرم شهدا)وگلزار شهدا سید محمد یمنی شهر لاهیجان  بدلیل قرار داشتن بر روی سکو بدلیل عدم نفوذ آب و یکدست بودن تمام قبور و مسافت پارکینگ تا گلزار شهدا، وجود پله و شیب تند برای ویلچر مانع از زیارت قبور شهدا توسط پدر و مادر مسن شهدا بخاطر کهولت سن گردیده و بایستی تمهیداتی در نظر گرفته شود تا ویلچر دستی و برقی خریداری و بصورت امانی در اختیار این افراد قرار گیرد ، در محوطه بیرون از سالن گلزار شهدا بندر انزلی مزار های شهدا و پدر و مادر آنان فاقد هرگونه پرچم و علامت میباشند .

4-سرعت پیشرفت کار ساخت سالن گلزار شهدا جانبازان رشت بسیار کند می باشد.( علیرغم پس از گذشت سالها از دفاع مقدس و ثروت خدادادی و دولتی که این شهر دارد) . تمامی افراد زائر قبور مطهر شهدا از این وضع گلایه مند بوده اند.

5- در شهر رشت و در نقشه های کشوری موجود تابلوی راهنمای رسیدن به اماکن خصوصا اماکن مذهبی زیارتی بسیار نادر است و این کوتاهی مسئولین این استان را میرساند ( در حالی که آقای ............. نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون گردشگری میباشند).

6-برروی قبور مطهر گلزار شهدا جانبازان رشت(محوطه بیرونی) پرچم بنیاد شهید برای مشخص بودن تمامی شهدا تقریبا 90% وجود داشته و پدر و مادر شهید یا عزیز شهید فاقد هیچ گونه علامتی(پرچم) میباشند و بسیاری از پدر و مادرهای شهدا در زیر پا و راه های ورودی و خروجی قرار گرفته اند و چنانچه کسی بخواهد بر سر مزار این عزیزان نشسته و قرائت فاتحه نماید، عملا راه عبور و مرور مردم را سد کرده است. حتی اکثر مردم خبر ندارند که این عزیزان از پدر و مادر شهدا هستند.  در گلزار شهدا امامزاده سید حمزه و سلیمان(ع) روستای نفوت( شهر صومعه سرا-فومن) مزار بانو............. مادر شهید............. جلو پله های ورودی به بقعه امام زاده ها و هم سطح زمین قرار دارد ، در گلزارهای شهدا روستاهای گیلان تعداد زیادی از شهدا و مادر پدر آنان در محل های جدا دفن شده اند.

در گلزار شهدا میرزا کوچک خان سلیمانداراب شهر رشت مزار دو شهید دفاع مقدس در سمت جنوب مزار شهید میرزا کوچک خان بنامهای شهید ............ و شهید ................. واقع شده اند و بدلیل هم سطح بودن و نا خوانا بودن این دو مزار و قرار داشتن تندیس میرزا کوچک خان مردم برای عکس گرفتن با تندیس میرزا کوچک خان بر روی مزار این دو شهید می روند.

در گلزار شهید مسجد چله خانه مزار شهید دکتر حشمت هیچ تابلو یا علامتی ندارد و با نام آرامگاه دکتر حشمت تابلوی در خیابان..... میبینی، و باز باید با جستجو به مزار این شهید دسترسی پیدا نمود ،دریغ از یک گل یا پرچم ایران بر سر مزار این شهید  ، مسجد چله خانه با پانصد سال قدمت در قامت یک مسجد ده ساله نیست و دور تا دورش را بناهای بدرد نخور و فاقد ارزش تاریخی ساخته و کانکس قرار داده شده و دیواری بلند مانع از دیده شدن این مسجد میگردد. بنا به فرموده پرفسور فضل الله رضا جنگ آینده ما جنگ هویت فرهنگی است و ما باید هویت و فرهنگ واقعیمان را بدنیا نشان دهیم و نهضت جنگل هویت دینی مذهبی ، آزادگی و استعمار ستیزی یک بخش  از خاک این کشور است.

 بنا بر فتوای صریح شهید بزرگوار آیت الله سید حسن مدرس «آیا محاربه با جمعیتی که پنج سال است به نام اتحاد و اسلام و جنگلی‌ها در حدود گیلان قیام و عملا خود را به تمام اهالی ایران معرفی کرده و جز حفاظت نوامیس اسلامی و حراست استقلال مملکت و دفاع از دشمنان ایران و اسلام را قطع نفوذ و مداخلات ظالمانه و تعدیات جابرانه اجانب، مقصد و مقصودی نداشته و ندارند و تنها جمعیتی که تحت تأثیر دیگران نبود و فقط به قوای مادی و معنوی ایران اتکا و اشکال داشته و حقیقتاً موجب افتخار و شرافت ایران و ایرانی است چه صورت دارد؟ آیا محاربه با این جمعیت در حکم محاربه با امام زمان نخواهد بود؟»

مرحوم مدرس در جواب می‌نویسد: «بسم‌الله الرحمن الرحیم . حقیر از آقا میرزا کوچک خان جنگلی و اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم آواز بودند، نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم. بلکه جلوگیری از دخالت خارجیان و نفوذ سیاست آنها در گیلان عملیاتی بوده بس مقدم و مسجل و بر هر مسلمانی لازم؛ خداوند همه ایرانیان را توفیق دهد که نیت و عملیات آنان را تعقیب و تقلید نمایند. پر واضح است که طرفیت و ضدیت و محاربه با همچون جمعیتی مساعدت به کفر و معاندت با اسلام است. (قیام جنگل صفحه 48 / نهضت جنگل به روایت اسناد وزارت امور خارجه صفحه2 )

طبق فرمایشات امام راحل و حضرت عالی در مورد شهید میرزا کوچک خان جنگلی، کوتاهی بسیار عظیمی در حق شهدای نهضت جنگل صورت گرفته و در مقام حتی یک شهید دفاع مقدس هم برای این عزیزان کاری صورت نگرفته و هیچ گونه شناسائی بعداز انقلاب صورت نگرفته ، و برای نسل آینده این جای سوال بزرگ دارد که چرا برای این فرد مومن، مسلمان، انقلابی و یارانش این کوتاهی رخ داده؟ آیا نباید یاران میرزا حداقل یک سنگ مزار معادل شهدای دفاع مقدس داشته باشند و محل دفنشان مشخص گردد(کشور فرانسه از انقلاب کبیر فرانسه یادمان شهدایش را با ذکر واقعه و اسامی افراد نگه داشته و از 8 سالگی به فرزندانشان یاد میدهند که  آرامش امنیت و رفاه امروز مدیون این شهداست و اگر در هر زمان لازم شد باید شما هم کار این افراد را بکنید).

 گلزار شهدا کوچصفهان تابلو راهنما در شهر ندارد و درب ورودی گلزار شهدا هم تابلو ندارد ،در گلزار شهدای شهر کوچصفهان برای رفتن به بالای سکوی مزار شهدا از روی مزار مادر شهیده...................(فاقد نام فرزند شهیدش) و مادر پدر شهید ................ بنامهای ............... و .............. باید عبور کرد. البته در تهران هم هیچگونه تابلو که نشانگر گلزار شهدا باشد وجود ندارد و علیرغم قول های داده شده از طرف بعضی از اعضای شورای شهر، هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 در گلزار شهدا مسجد صاحب الزمان (عج) آقا سید اوجاق جاده پیر بازار رشت مزار بانو .................. مادر شهید ................ و مادر بزرگ شهیده حاجیه خانم ............... بدلیل تعریض خیابان جاده پیر بازار در پیاده رو افتاده و هیچ کس نمیداند این مزار عزیز شهیدی است که مردم روی آن ماشین پارک میکنند و پیاده رو است.

در پشت سکوی عریض و طویل گلزار شهدا شهر رضوان شهر(امام زاده سید امین السلطان غریب بنده)(ع)مزار مادر و پدر شهدا بنامهای .............(مادر شهید .........) و .................(پدر اولین شهید رضوان شهر) پشت سکو بسمت جنوب قرار گرفته اند و حرمت این پدر و مادر شهید رعایت نشده و طراح این سکو با محاسبه فوق العاده سنگین با ساخت پی فوق العاده مقاوم با هزینه گزاف بدون رعایت قرینه سازی با مسجد یا ساختمان بقعه بدترین نوع کار مهندسی را نمایش داده  و تا قبل از این مراسم عزاداری سالار شهیدان و سایر مراسم بدلیل هم سطحی در محوطه انجام میشد اما اکنون با این سکو برگزاری مراسم و آرایش دادن دسته های سینه زنی واقعا بهم خورده است که باعث گلایه شدید مردم رضوان شهر نیز شده است و جای دارد قبل از شروع ادامه کار این طرح مورد بازبینی و قرینه سازی با سایر مجموعه های موجود قرار گیرد و تمامی جوانب مجدد مورد نظر و طراحی قرار گیرد.

7-در گلزار شهدا امامزاده سبز قبا (ع) شنبه بازار(صومعه سرا-فومن) بدلیل ارادت مردم به شخص شهید ................، اگر روحانیون مطلع و دارای نفوذ کلامی عالی در آن مکان حضور پیدا نکنند شبهات زیادی بوجود آمده و خواهد آمد از جمله این  که پس از 14 سال جنازه این شهید سالم بوده؟؟ یا افرادی ادعا میکنند که شهید ........... به خواب آنها آمده و پیشنهاداتی داده و خیلی حاجت میدهد و ..........قص علیهذا و هیچ گونه توضیح دقیق و واضح راجع به این شهید بصورت تابلو بزرگ وجود ندارد .

قبور مادر و پدر این شهید بزرگوار در جلوی بقعه سبز قبا بدون هیچ گونه معرفی است و باید با جستجو پیدا شوند.(در مورد شهدا و علی الخصوص این شهید فرهنگ شهادت و دفاع از دین و وطن بسیار کم رنگ و بر شفا دادن و حاجت دادن در نظر عامه مردم است و این برای تشیع خصوصا اگر دشمنان تشیع از این موارد گزارش تهیه کنند بسیار خطرناک است)

7- در بازار گلزار شهدا امامزاده سبز قبا اداره بهداشت و نظارت بر مواد غذائی هیچ گونه نظارتی نداشته و غذای محلی واویشکا با بدترین آلایشات گاو ، گوساله و گوسفند (روده ،جگر سفید ، خرخره جگر سفید،.......)به روش پخت چینی (سرخ کردن در تابه های بزرگ با حرارت زیاد که سرطان زا برای آشپز و مصرف کننده است)به مردم مشتاق زیارت بعنوان غذای محلی عرضه میگردد و موجبات مریضی شدید انگلی ، گوارشی(اسهال و استفراغ) و سرطان را بوجود میاورد و باید اداره جات ذیربط به این موضوع سریعا" رسیدگی کنند

8-گلزارشهدا روستای امین آباد جاده زیبا کنار، بندر انزلی فاقد هرگونه تابلو یادمان شهدا میباشد و علیرغم کنارجاده بودن و در مسیر گردش مردم در ایام نوروزی و تابستان باید با جستجو پیدا شود؟

9-درگلزار شهدا ام کلثوم کوی امام خمینی بندرکیاشهر دریغ از یک پرچم بر سر مزار شهدا و وجود دو تنه درخت کاج خشک شده بر سر مزارجای سوال دارد؟

10-گلزار شهدا امامزاده سید محمد یمنی(ع) شهر لاهیجان از نظر تمیزی و فرش شدن با موکت یکی از بهترین گلزارهای شهدای استان گیلان است . محیط این گلزار شهدا از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE واقعا بصورتی (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد

11- گلزار شهدا تازه آباد خواچکین در جاده خمام ، پیر بازار شهر رشت یکی از تمیز ترین و بهترین گلزارهای شهدا در ایام نوروز1394 بود که با نصب پوسترهایی در باب حجاب و دفاع مقدس محیط کاملا فرهنگی اسلامی و ایثار و شهادت بوجود آورده بود. محیط این گلزار شهدا از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE واقعا بصورتی (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد

12-گلزار شهدا امامزاده سید حسن (ع) روستای دهکاء در جاده لاهیجان بسمت کیاشهر بدلیل اینکه حاج آقا محمد خادمی پدر شهید خادمی(شهیدی که در هفده سالگی توسط کومله ها مثله گردید) متولی این امامزاده و گلزار شهدا میباشد بسیار عالی و با مدیریت دلسوزانه کنترل میگردد ، محیط این گلزار شهدا از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE واقعا بصورتی (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد.

13-گلزار شهدا ماسال از زیباترین گلزارهای شهدا استان گیلان است با نظافت عالی فقط بی مسئولیتی کسانی که اجازه نصب بنر قهرمان و مسئول بوکس این شهر را در جلوی این گلزار شهدا زیبا در ابعاد آنچنانی نصب کرده بودند را نمیدانم چه بنویسم.

14- گلزار شهدا روستای لاله دشت(با دو شهید) و گلزار شهدا روستای برکاده(یک شهید مثله شده توسط کومله) از توابع کوچصفهان3کیلومتری جاده خشت  مسجد، خشکبیجار( بلوار امام رضا رشت، کوچصفهان) در نقشه کشوری وجود ندارد و باید با تابلوهای یادمان شهید با جستجو پیدا شوند.

15- گلزار شهدا مسجد جامع فاطمیه و بقع متبرکه شاه درویشان تکرم در جاده شهر شفت ، جیرده از نمونه های بسیار خوب از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE بصورت (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد و خادم این گلزار شهدا حاج آقا حسینعلی کریمی پدر شهید کریمی و عموی روحانی بسیجی مرحوم کریمی است که با روی باز از زائرین پذیرائی میکند.

16- در گلزار شهدا سید مهدی آقا(ع) شهر صومعه سرا دکان قرآن خوانی و طلب پول از زائر شهدا وجود دارد ، محیط گلزارهای شهدا شهر صومعه سرا(سید مهدی(ع) و مصلی سید جعفر(ع) بنحوی طراحی و ساخته شده که فضای ایثار و شهادت از بین رفته است.

در معماری سنتی اسلامی فضای بزرگ و سقف بلند موجب آرامش و تلطیف روح می شود و این موضوع از دید طراحان و مهندسان طراح سالن گلزارهای شهدا شهر صومعه سرا پنهان مانده و در سالن شهدا این شهر احساس خفگی و زندانی بودن را داری در سالن گلزارهای شهدا جانبازان رشت و بندر انزلی روح آدمی احساس پرواز و شادی بدست میاورد.  

17-بقاع متبرکه امام زادگان باید شجره نامه با فرمت بسیار عالی و استاندارد و تائید شده داشته باشند و در محلی مناسب در معرض دید نصب شوند، بجز شیخ زاهد گیلانی لاهیجان و غریب بنده رضوان شهر بنده شجره نامه زیارت نکردم و این کوتاهی سازمان اوقاف را میرساند.

18-گلزار شهدا داخل محوطه حرم حضرت سیدجلال الدین اشرف(ع) در شهر آستانه اشرفیه در زیر رواق بسیار مرتب تمیز و با نظم و بقیه شهدا در محوطه باز بدون هیچ گونه نشانی همچون سایر مزارها بود و بایستی حداقل نوشته ها و حاشیه این مزارها کنده کاری و سنگ گذاری حاشیه گردند و نوشته ها مجددا با رنگهای مناسب مشخص گرددند تا مردم بدانند اینها مزار شهید هستند(بطور مثال یک سنگ یادبود شهیده واقعه مکه درب باب القبله یا شهید دوران انقلاب پشت دیوار غربی حرم).در حرم مطهر حضرت سیدجلال الدین اشرف(ع) بدلیل عدم رعایت زمانی شستشوی فرشها فضای سخت  هوای بسیار سنگینی را بوجود آورده که هر چه سریعتر باید محل را ترک گفت و عطای زیارت را بلقایش ببخشی و این عدم رعایت اصول نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE حتی بصورتی (هیئتی ، بومی) را میرساند

درگلزار شهدا بهشت جلالیه(حرم شهدا)شهر آستانه اشرفیه در دو بخش سالن مزار شهدا ، سالن مزار پدر و مادر آنان و سه شهید دوران انقلاب در محوطه به همت شرکت حرم مطهر شهدا در حال باز سازی است و رعایت نکات محیط این گلزار شهدا از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE بصورتی (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد. جا دارد از زحمات سردار محمد عبدالله پور ، مهندس کیهانیان ، آقای شیرزاد و تمامی افراد دست اندرکار که با جلب کمکهای مردمی اینکار را انجام میدهند کمال قدردانی و تشکر را بنمایم.

19- در گلزار شهدا مسجد جامع شهر چوکام تنها یک شهید از روزهای اول دفاع مقدس در داخل مسجد بنام .............. دفن شده است و هیچ گونه تابلو یا نشانه یا یادمانی از این شهید عزیز در بیرون مسجد وجود ندارد و هیات امناء مسجد با بچه های بسیج همکاری لازم را ندارند و درب دستشوئی و وضوخانه کنار درب ورودی این شهید عزیز میباشد که بوی بد سرویس بهداشتی داخل اتاق مزار این شهید وارد میشود.

20-در یادمان ناوچه پیکان پشت شهرداری بندر انزلی اسامی افراد پرسنل شهید این ناو قهرمان بیش از 75% وجود ندارد و بقیه تقریبا نیمه آویزان هستند و ساختمان بسیار زیبای شهرداری از نمای شمالی که موجب زیبای این یادمان است با کانکسها و موتورهای کولر گازی به بدترین شکل ممکن بی ریخت شده است و این خود دست آویزی برای سئوال جدی از شهردار فعلی است و نگاه منفی مردم شهر بندر انزلی را به همراه داشته است .

21-شهدای بیرون از سالن گلزار شهدا خیابان مطهری بندر انزلی همچون شهدای روز 23و24 مهر سال 1358 و سروان نیروی هوائی شهید ............... فاقد پرچم ایران میباشد .همچنین پدر و مادر شهدا را باید با جستجوی تک تک قبور پیدا کنی .

22- یادمان و حرم شهدای گمنام بندر انزلی یکی از زیباترین نمادهای شهدای کشور است.

23-در گلزار شهدا بی بی حوریه (س) شهر بندر انزلی آرامگاه پدر مادر شهدا، جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس رابدلیل اینکه هیچ علامتی ندارند بایستی با پرس و جو پیدا کنی این گلزار شهدا از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE بصورتی (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد.

24- اگر بپذیریم در کمترین حالت پیش بینی ما 4 برابر شهدای گیلان(7500نفر) رزمنده جانباز داشته باشیم با رقم 30.000 نفر جانباز مواجه هستیم و در کمترین پیش بینی اگر 30برابر شهدا رزمنده داشته باشیم به رقم225.000نفرمی رسیم که با احتساب افراد عزیز هرکدام از این گروه ها به رقم زیادی از ایثارگران و خانواده آنها میرسیم و جا دارد در سراسر کشور تمهیدات لازم در جهت ایجاد فضا و مکان برای دفن این عزیزان که پا به سن گذاشته اند و تک تکشان در گمنامی در آرامستانهای سراسر کشور در گمنامی دفن میشود صورت پذیرد و مسئولین تمامی سازمانهای نظامی و بنیاد شهید ، جانبازان و ایثارگران با گلزارهای شهدا سراسر کشور هماهنگ بوده و این عزیزان در محلی در خورشان آنها و در کنار دوستان شهیدشان بخاک سپرده شوند.

25- جوانان بیکار بدون سرمایه و تخصص را بنده در طی این مدت زیاد زیارت کردم که حاضرند با حداقل حقوق و مزایا خادم شهدا و عزیزان خود و هم ولایتیشان بشوند چرا تمهیداتی برای استخدام این جوانان صورت نمی پذیرد و با آموزش های صحیح مذهبی و اصول HSEبصورت (هیئتی – بومی) گلزارشهداهای سراسر کشورمان را تبدیل به شبه بهشت نکنیم ، خادم الشهدا گلزار شهدا پیله آقا شهر رشت برادر شهید بزرگوار محمدی نمونه بسیار عالی این مسئله است که با چه دلسوزی جا و مکان شهدا را با آنچه که می دانست برای زائران بازگو میکرد. چرا از تجارب حجت السلام والمسلمین حاج آقا سید تقی مرتضوی امام جماعت مسجد گلزار شهدا میرزا کوچک خان سلیمانداراب شهر رشت که تاکنون 46 سال از عمر بابرکت خویش را بنا بر ارشاد مرحوم آیت الله بروجردی که طلاب دیگر باید به روستاها و دهات بروند و درس خواندن دیگر بس است را و در این محل گذران جوانی کرد را الگو برای طلاب جوان قرار نمی دهیم که میتوان در گوشه ای از خاک این کشور بنام گلزار شهدا هم زندگی کرد و مدینه فاضله ای برای آیندگان بجا گذاشت.چرا از این روحانی و امثال وی که در گوشه گوشه این سرزمین اسلامی جوانی به پای درخت تنومند اسلام گذاشتند قدردانی شایسته برای الگو شدن برای نسل های بعد هستند تقدیر شایسته بعمل نمی آید. و در تاریخ این مملکت ثبت نمی شوند.

26- در گلزار شهدا روستای پیر مراد شهر رشت شاهد حاج آقا حسین بخشی مبارکی پدر شهید احمد بخشی مبارکی بودم که با قامت خمیده عصا زنان بر سر مزار همسر تازه مرحومه خانم خدیجه آفتابگرد(مادر شهید احمد بخشی مبارکی) و فرزندش فاتحه می خواند و خاطر خود را تسلی میداد و جا دارد جوانان بسیج به این افراد همچون پدر و مادرشان خدمت کنند و نگذارند دل این افراد از تنهائی و بی کسی بدرد آید. این گلزار شهدا از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE بصورتی (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد و محیطی دلپذیر دارد منتها برای زیارت قبور پدر و مادر شهدا باید جستجو کنی.

27- برنامه نظام بام – بهداشت ، ایمنی و حفاظت محیط زیستHSE بایستی درتمامی گلزارهای شهدا استان گیلان و در سراسر گلزارهای شهدا ایران اسلامی بصورت (هیئتی-بومی)اجراء گردد.

28- در گلزار شهدا آستان مقدس امامزاده حسن (ع) در مسجد جامع شهر خمام، در ساختمان مسجد ضلع شمال غربی اتاقی دارای 8 عدد مزارشهید میباشد که برحسب اتفاق موفق بزیارت آنها گردیدم و هیچ گونه تابلوی راهنما وجود ندارد و فقط اهالی قدیمی و خانواده ایثارگران آنها را می شناسند. جا دارد دیوار قسمت غربی و شمالی اتاق برداشته شود و این اتاق تبدیل به سکو گردد تا مزار شهدا از حالت انباری خارج شود. این گلزار شهدا از نظر نظام بام - بهداشت ، ایمنی ، حفاظت محیط زیست HSE بصورتی (هیئتی ، بومی)کنترل میگردد و محیطی دلپذیر دارد منتها برای زیارت قبور پدر و مادر شهدا باید جستجو کنید.

لازم بذکر است مردم روستاهای گیلان 3/2درصد شهدای دفاع مقدس این استان را تقدیم کرده اند و این مردم در تولید مواد و محصولات کشاورزی و دامی بیشترین نقش را دارند و کمترین توقع از دولت و آسیب زدن به محیط زیست را دارند و اسیر غرب زدگی نیستند و پایبندی مردانه به دین مبین اسلام و آیین، مذهب جعفری دارند و این چیزی است که دشمنان خارجی و داخلی ما سعی در تخریب آن دارند(دشمن داخلی در این جاکسی نیست الا مسئولین غیر دلسوز و غیر خلاق ،غیر خوش ذوق ، سلیقه و پشت میز نشین و کت شلوار پوشیده که بیل زدن پدر و مادرش یادش رفته است و حقوق چند میلیونی و ماشین اداری و خدمات کشوری میگیرد اما دریغ از ساعتی تفکر در باب ایجاد آسایش و آرامش برای مردم هم محل و هم زبانش) ما در حال از دست دادن هویت فرهنگی ، کشاورزی ، دامپروری خود هستیم. تا همینجا کفایت می کند و حرف را تمام می کنم اما هر چند بحث با طلب توجه  و نگرش جدید نسبت به گلزارهای شهدا آغاز شد ولی اگر یکی از اهداف شهدا داشتن جامعه ای سالم در همه ابعاد بوده است لذا دیگر برداشت های خود را از معضلات دیده شده به نظر شما می رسانم. باشد که به عنوان مطالبات شهدا و در راستای ساختن فردایی کاراتر و آینده ای بهتر مورد لطف و عنایت قرار گیرد:

 1-اگر قوانین واردات و صادرات و... حمایتی از قشر مولد جامعه را تغییر ندهیم

2-اگرتحقیقات دانشگاهیمان در تمامی رشته ها حداقل 50%برای رفع مشکلات مردممان نباشد

3-اگرکمک به مسئولین دهیاریها در زمینه ارتقاء دانش عمومی و فنی متناسب با اقلیم منطقه و سیستم های جهانی نشود و منع استفاده از مواد پلیمری از جمله کیسه پلاستیکی ،ظروف یکبار مصرف و جایگزینی آن با مواد کاغذی و نشاسته ای قابل بازیافت در محیط زیست نشود.

4-اگرتکلیف جمع آوری زباله ها و تفکیک و تبدیل و سوزاندن آنها یکبار برای همیشه در دهیاریها و شهرها روشن نشود شاهد زشت ترین آلودگی بصری و زیست محیطی تاریخ کشورمان در چند سال آینده هستیم و هم اکنون این پدیده شوم خودش را در این استان سر سبز به بدترین شکل نشان داده است.

5-اگر تیم های پزشکی و صنعتی از دانشگاههای سراسر کشور وارد منطقه بصورت مداوم نشوند(منطقه باید زیر نظر دانشگاههای مختلف کشور تقسیم شود و تیم های دانشجوئی همیشه با اساتیدشان در منطقه حضور دائمی داشته باشند)و آموزشهای لازم برای مبارزه اکولوژیکی با آفات نباتی و جانوری بجای استفاده از سموم شیمیایی مواد آلی صورت نگیرد.محصولات تولیدی کشاورزی و دامی مملو از مواد سمی آلی میباشند.

6-اگر امکانات رفاهی وصنعتی شامل جاده آسفالته و گاز و آب رسانی بهداشتی و خرید تضمینی محصولات و سرویسهای حمل و نقل مسافرتی و بار مرتب بین روستا و شهر وجود نداشته باشد.

7-اگرعلائم و تابلوهای تعیین مسیر و منطقه بر طبق یک استاندارد مشخص ساخته و نصب نشود(وضعیت جاده ها از نظر آسفالت و علائم ایمنی بسیار اسفناک میباشد) .

8-اگرجشنواره های روستائی در هر زمینه برگزار نگردد.

9-اگر تحقیقات در از بین بردن کشند قرمز(مهمان ناخوانده دریای خزر(جلبک و جانور آبزی که توسط کشتی های خارجی وارد منطقه شده) انجام نشود

علیرغم بررسی و تاکید بر مبارزه اکولوژیکی با آن بوسیله عوامل طبیعی که توسط موسسات ذیربط صورت گرفته به فراموشی سپرده شده و ماهیان دریای خزر از جمله گونه پر مصرف آن،ماهی سفید و ماهی ازون برون بدلیل از بین رفتن ماهیهای کیلکا در حال از بین رفتن میباشند ،مردم ماهیگیر بندر انزلی بشدت از این موضوع  گلایه مند بوده و در سررسید اقساط وام های بانکی بابت خرید شناورهای صیادیشان بدلیل عدم صید ماهی کیلکا و سایر ماهیها که دیگر وجود ندارد بدلیل اینکه پولی ندارند واقعا مستاصل شده اند و بیکار و در خرج روزانه زندگیشان در مانده اند.

10-اگرموج شکن های جلوی ورودی از سمت دریای خزر تالاب انزلی برداشته نشوند و دهنه ورودی تالاب انزلی لایروبی نشود تا تالاب انزلی مجددا تنفس کند و جان بگیرد ، تالاب دیگر مردابی گندیده شده و خواهد شد  و دیگر صحبت اینکه کشتیهای روسی تا نزدیک پیر بازار میرفتند و تجارت میکردند را باید در تاریخ خواند . با برنامه های انیمیشن شبیه ساز تنفس تالاب انزلی میتوان ضرر وارده با ساخت موج شکن اول و دوم را کاملا شبیه سازی کرد کارشناسان مسئول و ذیربط حداقل فیلم برنامه ساخت نخل دوبی در کشور امارات متحده عربی توسط کشورهای اروپایی (کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی رو در رو دارد) را ببینندکه چگونه در دوبی برای ورود و خروج آب بداخل محیط وسط برگ نخل ها ابعاد ورودی دهانه ها را طراحی میکنند هم اکنون تالاب سطح آبگیرش بشدت پایین آمده و زباله های مختلف در لب آب بشدت خود نمائی میکنند و مردم هم با این پدیده خو گرفته اند و تا چند سال آینده دیگر باید عکس نیلوفر های تالاب انزلی را در کتابها مشاهده کرد. ما صنعت توریسم را در بندر انزلی به باد داده ایم (توریسم دلش میخواهد که محیط بکر و دست نخورده ببیند نه غول بی شاخ و دم دو عدد موج شکن و لنگرگاه صنعتی و کشتیهای غول پیکر را آیا نمیتوانستیم این لنگرگاه را در بندر کیاشهر یا منطقه زیبا کنار احداث کنیم) .

درطی سفرم در شهرهای استان گیلان جز دیدن صحنه های  مشمئز کننده و ناراحت کننده زباله در طرفین جاده ها و لب زمین های شالیزار و بنرهای خیلی بزرگ از نمایندگان مجلس شهر رشت و انزلی در ژست های هالیودی و تک و توکی بنر نظافت در شهر لاهیجان ، ورودی شهر خمام و جاده بندر انزلی و تابلوهای قدیمی زنگ زده مراقبت از طبیعت چیز دیگری مشاهده نکردم چنانچه به موارد یادشده سریعا و در حداقل زمان رسیدگی نشود در طی 10 سال آینده زمینهای کشاورزی و دامپروری به ویلاهای تفریحی تبدیل گردیده ( بعضی از صاحبان این ویلاها از ثروتمندانی هستند که با بهره بردن از ضعف قوانین کشوری یک شبه میلیاردر شده اند بقول قدیمی ها تازه بدوران رسیده های که فرهنگ و سواد درست حسابی ندارند و از سراسر کشور بخاطر آب و هوا و سرسبزی استان گیلان و مازندران هزینه گزاف خرج میکنند و هنری جز جوجه کباب خوردن و موسیقی با صدای بلند گوش کردن و فخر فروشی ندارند و فرهنگ و سنت منطقه را بخاطر پولداریشان از بین میبرند و اصطلاح شهرک تهرانیها بزبان ساده یعنی اینکه اینجا هر کار دلت خواست بکن را جا انداخته اند) و عملا کشور اسلامی را در پنجه ابر قدرتهای صنعتی و کشاورزی اسیر می کنند و آنها براحتی نظر و سلیقه خودشان را بر ما تحمیل می کنند و به بیان ساده امنیت ملی ما بخطر می اندازند.

  تمامی این مشکلات حول یک محور است و آن بی توجهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است که نقش نظارتی علمی خود را تاکنون نتوانسته در تمامی مسائل کشور از جمله همین قضایا نشان بدهد و من متحیرم که این دستگاه عریض و طویل علمی کشور واقعا به چه دردی میخورد که ما داریم این همه هویت و اصالت خود را از دست میدهیم اساتید دلسوز که به چالش می کشند کارهای دولت را بسیار کم هستند و واقعا سواد بقیه این اساتید به چه درد این مملکت می خورد.

بعضی از روستائیان با فروش زمینهایشان اتومبیل لوکس و لوازم منزل تجملاتی خریده و مهاجرت به شهر های بزرگ نموده و بادریافت سود سپرده بانکی زندگی میگذرانند تجملات تا بدانجا پیش رفته که در گورستانهای استان کافی است گشتی بزنید تا متوجه این موضوع شوید برای سنگ قبر و تزئین آن چه هزینه ای متقبل می شوند و تفاخر به سنگ قبر تا کجا پیش رفته و بعضی گورستان مسلمانان همچون گورستان مسیحیان کشورهای اروپائی ، آمریکائی گردیده است برای آنها همه چیز مادی است اما برای مسلمان شیعه این کارها چه معنا دارد در طی سفرم هرجا به این قبور برخوردم(خصوصا در شهر های بزرگ استان گیلان) بی اختیار یاد سوره تکاثر می افتادم که چه بلایی بر سر هموطنان مسلمان من آمده است و صفا و صمیمیت گورستانهای ساده مسلمانی چرا این ریختی شده است آیا آخرتمان را گم کرده ایم ؟. با کمال تاسف بر سر سنگ قبور چند خانم عکسهای بسیار بد حجاب مشاهده کردم که متاسف گردیدم که تفاخر تا به کجا و فروش آخرت به چه قیمت؟

تعداد زیادی از جوانان گیلانی علیرغم داشتن زمین کشاورزی بدلیل بالا بودن هزینه تولید با مهاجرت به تهران به مشاغل پیش پا افتاده برای گذران زندگی مشغول شده اند، و پدر و مادر پیرشان در همان روستای زادگاهشان گذران عمر میکنند.(بلایی که بر سر روستای ابیانه کاشان رفت و دیگر جز مشتی پیرمرد و پیرزن فرتوت وکهن سال دیگر جوانی آنجا نیست و جوانان ابیانه ای در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، آیا نباید عبرت بگیریم و نگذاریم این بلا سر استان گیلان و مازندران بیاید)

 سیاست دولتهای پس از انقلاب با توجه به وضع قوانین مغایرتی وزارتخانه ها و سازمانهای گوناگون در ارتباط با تولیدات دامی و کشاورزی و صنایع صنعتی وابسته ، بر این استوار نبوده که از قشر مولد روستائی و عشایر حمایت آنچنانی کنند و سیل جمعیت روستا به شهرها سرازیر و  شهر نشین شده اند.

 امروز دیگر زندگی در شهرها جز ناراحتی روحی روانی و جسمی و تخریب محیط زیست و دردسر برای دولت در تمامی ابعاد ثمره دیگری ندارد، باید برگردیم و  شرایطی را بوجود بیاوریم که مردم مصرف گرای شهرها به روستا برگردند و مولد شوند و تن و روان سالمی داشته باشند. این کار یعنی امنیت پایدار فرهنگ ، تغذیه ، سلامتی و محیط بسیار عالی برای جذب توریسم.

در خاتمه باتشکر از حضرت عالی یا هرکس که این دردنامه را میخواند تقاضای عاجل داشته بسیجی وار بدنبال رفع این موارد باشند التماس دعا

                                                                                     با ارادت و احترام

                                                                       خادم الخمسه

                                                                                       14/1/1394

...................................................

توضیح:

لازم به ذکر است که خادم الخمسه نام مستعار یکی از اساتید محترم دانشگاه و فردی دلسوز و خدوم شهدا می باشد که زحمات اثرگذار و زیادی برای پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه می کشند. ایشان در طول ایام تعطیلات ابتدای سال 1394به همراه خانواده به استان گیلان سفر کردند و  اقدام به عکسبرداری از گلزار شهدا و مزار مطهر شهدا در استان شهیدپرور گیلان نمودند که در حال حاضر بخشی از آن به سایت اضافه شده است.

این استاد متواضع اجازه انتشار نام خود را نداده اند و شفیق فکه بر حسب انجام وظیفه از این بزرگوار تشکر و قدردانی نموده و مطلب ایشان را بدون هرگونه دخل و تصرف منتشر می نماید.

پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه

 

                                                                                   شبکه ایثار در فضای مجازی

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت گلزار شهدا متعلق به «پايگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فكه» می باشد.
عضویت در خبرنامه

پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار به منظور زنده نگه داشتن ارزشها و پاسداری از فرهنگ ایثار و شهادت راه اندازی شده است و به هیچ نهاد، گروه و سازمان وابسته نیست و به صورت کاملا خصوصی اداره می شود.